Projekter gennem tiden

Gennem tiden har jeg haft lavet en del forskellige projekter. Jeg har næsten altid gang i et eller andet sjovt projekt, som skal prøve at udvide min comfort-zone, udvikle mig som menneske og være til gavn for kunderne. Det bedste ved disse projekter er, at der er plads til fejl og forsøg med nye ting - hvilket er grunden til, at jeg lærer utroligt meget af dem.

 

Jeg har samlet de fleste af dem på denne side, og kort beskrevet projektet og relevante informationer. Vil du vide mere om et projekt, kende til do's/ don'ts indenfor projektets branche, høre mere om mine erfaringer eller lignende, er du selvfølgelig velkommen til at skrive til mig på andreas@thegoldwhale.dk.




Skattefar Spillet

Har du nogensinde drømt om at hjælpe Skattefar med at plyndre de danske borgere for deres hårdt tjente penge? Så er Skattefar Spillet lige noget for dig!

Spillet blev udgivet i App Store, og gik ud på at oprette eller hæve skatter og afgifter, for at indkræve så meget skat som muligt. Jo flere penge du henter ind, desto mere bliver du selvfølgelig forfremmet i Skattefars organisation.

App'en blev en succes i produkt-sammenhænge: Omkring 60% af brugerne spillede i 2 dage eller mere, og omkring 30% af alle brugere spillede i 7 dage eller mere. Samtidig købte 8% af alle brugere In-App Purchases til mindst 25kr. Skattefar Spillet har været det 32. mest downloadede spil i Danmark, og havde over 100 beta-testere.




Jeg Har Aldrig

Jeg Har Aldrig er et drukspil til iPhones, som var mit første rigtige projekt med programmering af apps. Spillet giver dig nogle tilfældige spørgsmål, som du så skal svare på sammen med dine venner (og ofte drikke en hel del i mens).

Appen har været den mest indtjenende og mest downloadede app i kategorien 'Mad & Drikke' i Danmark, mens den internationalt set har været blandt de 10 mest downloadede apps i 'Food & Drink' kategorien i 15 lande, og blandt de 10 mest indtjenende apps i 'Food & Drink' kategorien i 5 lande.

Udover at styrke mit kendskab til programmering i Swift, har projektet også givet mig meget erfaring indenfor søgemaskineoptimering i App Store, Influencer Marketing og hele udviklingsprocessen af apps. App'en er også udgivet til Android.




Webshop med Bind og Tamponer

Som 18-årig havde jeg lidt over et halvt ton bind og tamponer stående på værelset og mit første ApS-selskab. Virksomheden var en webshop der solgte hygiejnebind og tamponer online til utroligt billige priser.

Projektet blev aldrig den helt store succes, for at sige det mildt. Markedet er ellers meget lukrativt pga. de utroligt høje profitter og kunder der har gentagende gange har det som en nødvendighed.

Gennem Billig-Hygiejne.dk lærte jeg en masse praktisk erfaring som ikke er at finde i studiebøger (og ofte var det decideret modsatte). Dette indebærer blandt andet vaner og vanedannelse, hvornår og hvorfor folk køber (og især ikke køber) og hvor vigtigt det er for mennesker at se godt ud overfor andre. Og så lærte jeg en hulens masse om menstruation, hygiejnebind og tamponer selvfølgelig.




the goldwhale

the goldwhale er et bureau der hjælper små B2C virksomheder med at vækste. Ifølge Danmarks Statistik lukker 3 ud af 4 nye virksomheder indenfor 10 år - et tal the goldwhale har til mission at gøre mindre.

Udover konsulentarbejde startede jeg også med at blogge fra the goldwhales hjemmeside. Emnerne var i høj grad indenfor bureauets rækkevidde, med et kig på hvordan blandt andet Tinder og Netflix har fået så stor succes. Bloggen nåede i 2015 at have lidt over 15.000 læsere.

Projektet har været en af faktorerne til min erfaring indenfor produkter, forretningsudvikling og markedsføring. Det har været utroligt lærerigt at snakke med virksomhedsejere om deres problemer, og give mulige idéer til hvordan disse løses på en anderledes måde.




Tøjmærket Boove

Tøjmærket Boove var mit første rigtige iværksætter-projekt, som jeg startede som 16 årig. Den første kollektion bestod af 4 forskellige slags t-shirts, som alle blev lavet i Danmark, mens den anden kollektion bestod af skjorter.

Som det første projekt lærte jeg meget af min basis-viden her, men blev især klogere på hvor vigtigt det er for virksomheder at være anderledes end konkurrenterne. Især indenfor tøj-branchen er det svært at vinde som nystartet, hvis alt du sælger er en skjorte der ligner alle de andre på markedet med etablerede brands.

Projektet blev i 2013 solgt fra for et relativt lille beløb.




Hvem her

Hvem her er også et drukspil i samme stil som app'en Jeg Har Aldrig. Projektet er lavet gennem et samarbejde med 2 andre, hvilket Jeg Har Aldrig også er skiftet over til at være. Dette er gjort for at uddelegere områder til folk med de bedste kompetencer.

App'en er en viderudvikling af Jeg Har Aldrig i et forsøg på at lave en samling af drukspil man kan bruge på én aften, samt at lave muligheden for at cross-promote mellem de forskellige apps.

Hvem Her har dog kun 1/10 samme omsætning som Jeg Har Aldrig, hvilket mest skyldes en lavere volume på antal søgninger i App Store. Der forventes at komme flere lignende apps i fremtiden, så serien bliver udvidet endnu mere.




Startup Avleren

Startup Avleren var et projekt jeg lavede for at blive bedre til at kode iPhone-apps. App'en hjælper iværksættere med at finde på nye forretningsidéer, ved hjælp af en super teknik der sammensætter to allerede eksisterende ting (I dette tilfælde virksomheder).

Selve idéen virker super godt, men Apple vil desværre ikke godkende app'en til at komme i App Store. Dette er forståeligt nok, da 90% af app'ens indhold består af indhold jeg ikke ejer rettighederne til (virksomhedernes logo).

Projektet bliver dog brugt internt en gang i mellem, men var mest sat i værk for at forbedre mine evner indenfor programmering, UI og UX. Navnet Startup Avleren kommer fra, at du prøver at avle på to allerede eksisterende virksomheder for at skabe/ avle en ny. Et eksempel på dette er, at Netflix + Itunes bliver lig med Spotify.




Og så har jeg blandt andet hjulpet følgende virksomheder med enkelte opgaver: