før under efter en situation vinder

Danmark har brug for flere effektive tabere. Især nu her, når det er sæson for blandt andet eksaminer og årsregnskaber.

For at blive en effektiv taber eller vinder, skal man forstå 3 simple faser: En fase før situationen hvor du træner og øver dig, en fase under situationen hvor du performer og får resultatet, og til sidst en fase efter situationen er sket, hvor du står med resultatet og dine erfaringer. Sådan er det hvad end du spiller fodbold, går til eksamen eller generelt performer.

før under efter en situation vinder

Tit afhænger ens adfærd i efter-fasen af resultatet – har jeg vundet var jeg selv god, har jeg tabt eller ikke bestået er dommeren, læreren og alle andre en flok inkompetente klaphatte. Det er i hvert fald ikke min skyld!

Vil du blive en effektiv taber eller vinder, skal du skide hul i resultatet du får. I stedet skal du give dig selv et nyt og bedre bedømmelseskriterie: Hvordan håndterede jeg situationen efterfølgende? Giv dig selv topkarakter hvis du reflekterede og lærte af situationen til næste gang, giv dig selv bundkarakter hvis du gav alle andre skylden.

Begynder du at lægge vægt på din nye bedømmelse af dig selv, bliver du bedre hver gang du gør noget. Med andre ord, går du altså forhåbentligt fra at være en taber til en vinder, eller i det mindste forbliver du en vinder.

Og ja, et nederlag nu her gør ondt – men det betyder ofte ikke meget i det lange løb. Slet ikke, hvis du bliver bedre hver gang, på grund af dit nye bedømmelseskriterie.