motivation mulighed og udløser

Hvad end du vil have folk til at købe dit produkt, komme til din fest eller tage telefonen når du ringer kræver det 3 ting.

Det første der skal til at få folk til at gøre noget er motivation. Hvis jeg kan se at en telefonsælger ringer til mig, vælger jeg ikke at tage telefonen fordi jeg ikke er motiveret. Er det derimod mit crush der ringer eller den virksomhed jeg har været til jobsamtale hos, tager jeg telefonen med det samme.

Det andet der skal til at få folk til at gøre noget er mulighed. Hvis jeg på grund af prisen ikke har mulighed for at købe dit produkt, gør jeg det sjovt nok heller ikke. Hvis jeg har muligheden for at gøre noget jeg er motiveret for, gør jeg det dog gerne – såfremt det tredje parameter er til stede.

Det sidste der skal til er nemlig en udløser af en art. Hvis jeg både har motivation og mulighed for at købe dit produkt, men ikke aner at det eksisterer, så kan jeg naturligvis ikke gøre det. Udløsere kan være markedsføring, invitationer, notifikationer, vaner eller lignende.

motivation mulighed og udløser

Nu handler det bare for dig at optimere disse 3 dele, så du kan få folk til at gøre hvad du beder dem om.

Grunden til at det bedre kan betale sig at sælge en Porsche til rige mennesker er, at de har større mulighed for at købe den. Men kan du forhøje nogle folks mulighed, ved at lease den ud i stedet?

Grunden til at det bedre kan betale sig at være en fed virksomhed er, at folk har større motivation for at arbejde der. Men kan du forhøje nogle folks motivation, ved at hæve lønnen?

Find ud af hvorfor folk ikke gør hvad du beder dem om, og forhøj så en af de 3 parametre. Det er sjovere at holde en fest, hvis der rent faktisk kommer gæster.