Audi Le Mans med Tom Kristensen

Det er ret nemt at vinde Le Mans: Det kræver bare du kører hurtigere end alle dine konkurrenter i 24 timer.

Og så er det ikke så nemt alligevel, for der er 8 andre hold der prøver præcis det samme som dig: At få ens bil til at køre hurtigere.

Præcis samme situation udspiller sig ofte for virksomheder i forskellige brancher: Der er én vigtig parameter du og alle dine konkurrenter kæmper om, hvad end det er at være den billigste, den bedste, den hurtigste eller den med flest prestigefyldte kundeudtalelser.

Audi vandt Le Mans i 2006, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012, 2013 og 2014 på grund af en anderledes tilgang til løbet og den parameter de konkurrerede om.

I stedet for at stille sig selv spørgsmålet “Hvordan laver vi en hurtigere bil?” som alle deres konkurrenter stillede, valgte deres chef ingeniør at fokusere på et helt anderledes spørgsmål: “Hvordan kan vi vinde Le Mans, med en bil der ikke er hurtigere end alle konkurrenternes?”

Audi Le Mans med Tom Kristensen

At fokusere på et helt andet område end deres konkurrenter gjorde, at Audi kiggede efter andre muligheder for at nå det endelige mål med en Le Mans sejr. Det var ikke længere en kamp om at forbedre motoren et par procenter ligesom konkurrenterne, men i stedet at se løbet som en helhed.

Deres svar på spørgsmålet var at vinde Le Mans, ved at have færre pitstops end konkurrenterne – hvis vores bil holder mindre stille end konkurrenternes, vil Audi vinde med selv en langsommere bil.

Derfor introducerede de i 2006 verdens første diesel drevne Le Mans bil, der brugte mindre brændstof end alle konkurrenterne. Og fordi Audi skulle tanke noget færre gange end deres benzin drevne konkurrenter, gik Audi hen og vandt Le Mans 9 gange de næste 10 år. (Og ja, de vandt selvfølgelig også fordi de havde en dansker bag rattet).

Kan du have samme tilgang som Audi i din virksomhed? Vinde i det lange løb ved at fokusere på områder dine konkurrenter helt overser? Ofte er vi så fokuserede på ét element som hele branchen allerede er gode til, at vi overser mulighederne rundt om os. Se din branche som en helhed, og bliv den bedste på grund af den manglende konkurrence der hvor du kører.

(Det her gælder ikke kun for virksomheder og racerbiler, men også når man leder efter job, leder efter investorer, prøver at score hende den lækre tøs, vil udtages som årets iværksætter eller vil sælge sit produkt til en potentiel køber.)